Restauratie Boulle werk marqueterie Console Klok 19e eeuws
Restauratie Boulle Werk Marqueterie Console klok 19e eeuws
Bij de restauratie van deze met Boulle inlegwerk versierde console klok viel veel eer te behalen met het uiteindelijke resultaat. Door vervuiling van het beslag van de vuur vergulde bronzen. De door corrosie aangetaste dofgroene messing, het losse messing dat door minieme spijkers was vastgezet in een eerdere poging losgekomen messing te behouden. Het doffe deels losgekomen schildpad met lokale gele blaasjes, kortom aan het werk!
Als eerste wordt de klok gedemonteerd. Alle vuurvergulde bronzen worden verwijderd en alle spijkertjes bewaard, de deur en het uurwerk uitgenomen, glas gedemonteerd.
Je ziet dat het messing is vervormd, in een eerdere fase met spijkertjes een poging gedaan deze te fixeren.
Hier is goed te zien dat het messing los is gekomen van het hout, door schommelingen in de luchtvochtigheid en krimp van het blindhoud, als dat kleiner word word het messing dat niet krimpt eraf gedrukt.
Hier kun je ook zien dat de kleine stukjes schildpad zijn verdwenen bij het loskomen van het messing.
Het messing word zorgvuldig verwijderd en daarna de houten ondergrond schoongemaakt door de lijm aan te weken met een watergel zodat er geen mechanische schade ontstaat aan het houtwerk bij verwijdering van de lijmrestanten
Ook de nageltjes in het messing worden verwijderd, het messing aan de achterzijde vlak gemaakt en teruggebogen totdat het stressvrij op het hout ligt.
Middels dierlijke warme lijm en aangedrukte verwarmde zandzakken word het messing teruggeplakt. De tussenruimte tussen schildpad en messing gevuld met een ‘mastic’ van lijm, houtpoeder en donkere kleurstof. In de eindfase wordt het messing gepoetst met puimsteen in de politoer
Als laatste worden de vuurvergulde bronzen schoongemaakt in een milde zeepoplossing, dit kan ook een eventuele politoerlaag verwijderen. Het kan voorkomen dat alle bronzen opnieuw een politoerlaag moeten krijgen als ze onderling te veel afwijken qua kleur, in dit geval was dat niet nodig.
Vervolgens wordt de klok weer in elkaar gezet met gebruik van de oude spijkers.
Het in elkaar zetten is een belonend moment voor mij, al je werk komt bij elkaar, het resultaat van al je inspaningen.
Het was in Frankrijk, tijdens het bewind van Lodewijk XIV, dat de techniek werd verfijnd tot de meest artistieke niveaus. Tegen de zeventiende eeuw hebben ambachtslieden zoals Pierre Golle (Frankrijk), J.D. Sommer (Duitsland) en Gerreit Jensen (Engeland) eraan grote bijdragen geleverd de techniek werd verfijnd. Echter, de Franse ébéniste André-Charles Boulle (1642-1732), wordt erkend de grondlegger van deze techniek. Met als resultaat van zijn productieve en inspirerende werk, worden de termen “boulle werk” of “boulle marquetry” gebruikt om dit type meubeldecoratie te beschrijven.