Restauratie Boulle werk meubel Marqueterie Penantkast Napoleon III – Louis XIV Stijl
Geeboniseerde kast met inlegwerk van messing en schildpad met vuurvergulde bronzenbeslag
Restauratie van een Napoleon III Boulle Werk Marqueterie Penantkast:
Bij de opname van de restauratie van dit marquetry meubel vielen een aantal dingen op aan schade: doffe donkere politoer afwerking, losse messing delen in het Boulle marqueterie inlegwerk en ontbrekende en loszittende stukjes schildpad, dof en met vuil aangeslagen beslag, losse en ontbrekende ingelegde messing biezen.
- Reparatie gecraqueleerd ‘schildpad’ met warme hazenlijm verlijmd en was vullingen verwijderd, door warme lijm onder het schildpad te spatelen en vervolgens met warme zandzakken de overtollige lijm eronder te verdrijven en met druk te verlijmen.
- Loszittend messing inlegwerk deels verwijderd en opnieuw verlijmd met warme lijm en warme zandzakken. Het messing was soms deels los of stukken te groot om in een keer te verlijmen, daarvoor is het soms losgezaagd (zaagsnede 0.7 mm) de messing delen spanningsvrij gemaakt en opnieuw verlijmd.
- Ontbrekende messing biezen aangevuld, met name rond de ronde kolommen op de hoek was dit een uitdaging. Omdat het messing stressvrij, dus zonder spanning in de groef moet liggen bij verlijming, als je delen met spanning verlijmd is er een kans dat ze op den duur los springen.
- Ontbrekend ‘schildpad’ aangevuld, grotere delen met gerecycled schildpad en kleinere delen met harde was vullingen een mengsel tussen zwart en rood.
- Schoonmaken van de Boulle marqueterie, waardoor de glans van het messing weer naar voren komt, deze is daarna met microcrystalijne was (speciaal tegen metaalcorrosie) behandeld. Vroeger koos men ook voor een politoerlaag over het Boulle werk, maar dat varieert per meubel.
- Oppervlaktevuil van meubelbeslag verwijderd
- Gezwarte afwerking opgefrist
Omschrijving Boulle marqueterie Penantkast:
Een Napoleon III met ebbehout beplakte penantkast met een deur en daarachter twee met mahonie fineer beplakte legplanken en interieur. De kast is beplakt met gegraveerd messing en schildpad ‘Boulle’ werk. Low cabinet with ebony veneer and Boulle marquetry with arabesque motifs of brass over tortoise-shell. In the center a door ornated with an oval medallion, revealing mahogany wood and mahogany-veneered shelves. Ornamentation of chiseled gilt bronze : egg friezes, espagnolettes on angle appliques, apron, masks and a twirled ribbon.
Andre Charles Boulle (1642-1732), hij perfectioneerde de naar hem vernoemde techniek van de Boulle-marquetry, een patroon van uitgezaagde materialen van uitgezaagd schildpad, ivoor, ebbenhout, koper, zilver, tin of messing die op hout worden geplakt. In dit geval is schildpad en messing bovenop elkaar gelegd, daarop is het zaagpatroon geplakt, vervolgens is het pakket met een figuurzaag gezaagd, en vervolgens de gefiguurzaagde onderdelen in elkaar gelegd. Het messing is daarna gegraveerd, en de gravures na het beplakken gevuld met een zwarte pasta om deze te accentueren.
André-Charles Boulle was een Franse meubelmaker, kunstenaar en architect die leefde in de 17e en 18e eeuw. Hij is het meest bekend om zijn bijzondere meubelstukken die bekendstaan als “Boulle-werk”. Deze meubelstukken zijn gemaakt van verschillende soorten materialen, zoals koper, messing, ivoor en hout, en zijn vaak versierd met ingewikkelde inlegwerk van deze materialen.
Boulle werd geboren in 1642 in Paris, Frankrijk. Hij begon zijn carrière als leerling van een meubelmaker en werkte zich op tot een vaardige meubelmaker in zijn eigen recht. In 1672, kreeg hij de opdracht om het interieur van het Louvre te renoveren, waar hij zijn unieke stijl ontwikkelde en zijn reputatie opbouwde.
Het beroemde Boulle-werk is ontstaan in de late 17e eeuw, toen Boulle de techniek van het inleggen van metaalmateriaal in houten meubelstukken ontwikkelde. Deze techniek, die bekendstaat als “écaille” of “schubbenwerk”, werd gebruikt om koper, messing en ivoor in houten platen te inleggen. Boulle was een van de eerste die deze techniek op grote schaal toepaste.
Boulle’s meubelstukken zijn zeer gewaardeerd vanwege hun unieke uiterlijk en precisie. Ze zijn vaak rijk versierd met ingewikkelde patronen en details, zoals bloemen, bladeren en engelen. Boulle’s meubelstukken werden vaak gebruikt in de huizen van de adel en de rijken, en zijn nu zeer gewild bij verzamelaars.
Na Boulle’s dood in 1732, bleef zijn werk in de mode en vele meubelmakers probeerden zijn stijl na te bootsen. Boulle-werk bleef populair tot ver in de 18e eeuw, maar daarna begon de mode te veranderen en verloor het aan populariteit.
Tegenwoordig worden Boulle-meubelstukken beschouwd als waardevolle antieke stukken en zijn ze te zien in veel musea over de hele wereld. Boulle’s unieke techniek en stijl blijft tot de dag van vandaag inspirerend voor vele kunstenaars en meubelmakers.
Boulle’s werk is nog steeds zeer gewaardeerd vanwege zijn unieke uiterlijk en precisie.