Duitse Commode en Bureau

Meubelrestauratie van een notenhout gefineerde Duitse Barok Commode en Bureau

Deze twee meubelen komen uit een prive collectie, dik gezaagd fineer kenmerkt deze meubelen, ze ademen een zekere kwaliteit. De commode is gemaakt in Duitsland 1740 hoogtijdagen van de barok, het bureau is van een latere datum. Over het hele oppervlak van de commode zat los fineer dit is met behulp van warme dierlijke lijm wederom vastgeplakt stukje voor stukje. De lades liepen slecht door eeuwen van gebruik. De ladegeleiding gemaakt van hout glijdt over elkaar heen, hierdoor ontstaat slijtage waardoor het hout inslijt, langzamerhand kan in de loop der jaren de lade iets lager komen te liggen waardoor hij over de onderregel gaat slepen en mogelijkerwijs fineer van de voorzijde van lade afbreekt. De lade geleiding wordt zowel aan de lade onderzijde als in de romp van de kast opgehoogd door een nieuw stukje ‘oud hout’ erop te lijmen, wat kaarsenvet zorgt voor een soepele lade gang. De afwerking is opnieuw opgefrist, was afwerking aangebracht en waar nodig gepolitoerd vantevoren. Het bronzen vuurvergulde beslag is gereinigd en van een nieuwe beschermende microcrystalijne waslaag voorzien. Bij het bureau was enig fineer aan de zijkant verloren gegaan, hiervoor is gezaagd frans notenhout fineer met een gelijke nerf en tekening uitgezocht en in het werk gezet, en afgewerkt met politoer

Soms functioneren lades slecht door doorgebogen bodems of losgelaten bodems doordat spijkers zijn doorgeroest of overbelasting van de lades. Ontbrekend beslag in de vorm van ladetrekkers of sleutelplaatjes komt ook voor. Het vinden van een identieke handel is vaak vergeefs, wel kunnen we een deel kopieren door er een mal van te maken en deze te laten gieten bij de bronsgieter en vervolgens laten vergulden.

Ontstane kringen in de afwerking door bijvoorbeeld een vaas resulteerd in verkleuringen van het hout en verkleuring van de afwerking, is het een milde variant dan kunnen we de afwerking revitaliseren in andere gevallen moeten we de afwerking van het hele vlak vervangen en los fineer plakken en soms ontstoren qua kleur voordat de nieuwe politoer afwerking erop gaat.